اجزای سازنده دوربین مدار بسته تحت شبکه

اجزای سازنده دوربین مدار بسته تحت شبکه

گاهی ممکن است برای شما هم سوالی در زمینه دوربین های مداربسته و یا اجزای سازنده دوربین مدار بسته تحت شبکه آنها پیش آید که ما به شما پیشنهاد میکنیم برای فهمیدن مطالبی در رابطه با اجزای سازنده دوربین مدار بسته تحت شبکه میتوانید به مقاله زیر مراجعه کرده.

اجزای سازنده دوربین مدار بسته تحت شبکه

اجزای سازنده دوربین مدار بسته تحت شبکه

در دنیای امروز و با پیشرفت تکنولوژی و نیاز جامعه شرکت های بزرگی وارد حوزه تولید تجهیزات نظارت تصویری شده اند که اغلب این کمپانی ها متعلق به کشور چین هستند و محصولاتی زیادی نظیر : دوربین های انالوگ – دوربین های تحت شبکه – دوربین های سری اچ دی یا توربو اچ دی – دستگاه های ذخیر ساز دی وی ار مخصوص دوربین های توربو اچ دی – دستگاه های ذخیره ساز ان وی ار مخصوص دوربین های تحت شبکه را تولید میکنند.


🔲برای بازدید از صفحه نمایندگی هایک ویژن کلیک کنید🔲


قطعات داخلی و اجزای سازنده دوربین مدار بسته تحت شبکه

بسیاری از کاربران هنوز دوربین مداربسته تحت شبکه را به خوبی نمیشناسند و تفاوت ان را با سیستم مداربسته انالوگ و اچ دی نمی دانند که ما در این مقاله میخواهیم به زبان ساده شما را با سیستم دوربین تحت شبکه اشنا کنیم.

که مواردی از قبیل : کابل کشی . دوربین ایپی . دستگاه ضبط ان وی ار . سوییچ شبکه و بسیاری از موارد دیگر را برای شما توضیح داده ایم.

دوربین های تحت شبکه یا به اصطلاح ایپی یکی ازبخش های مهم سامانه دوربین مداربسته در دنیا میباشد که در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته انالوگ و تحت شبکه تقسیم میشوند.

اجزای سازنده دوربین مدار بسته تحت شبکه آنالوگ

دوربین های انالوگ سری اولیه دوربین ها در دنیا بودند که دارای کیفیت تصویر و قیمت پایین هستند ولی دوربین هایی که امروزه در حال رشد و تکامل با سرعت خیره کننده ای هستند که رزولیشن و کیفیت بالایی دارند .
اساس کار دوربین های تحت شبکه انتقال تصاویر به صورت کد گذاری بربستر شبکه به وسیله کابل و سوییچ شبکه و ضبط روی مرکز کنترل دستگاه تحت شبکه میباشد که این دوربین ها در بازار جهانی معروف به دوربین های ایپی یا تحت شبکه هستند .

سوییچ شبکه وظیفه مهمی را بر عهده دارد ابتدا تقویت و تجمیع تصاویر دوربین و تغذیه دوربین ها که تصاویر بین دوربین و سوییچ و همچنین بین سوییچ و دستگاه ذخیره ساز بر روی کابل شبکه انتقال مییابند
حداکثر میزان فاصله ای که کابل های شبکه میتوانند تصویر دوربین های ایپی را منتقل کنند صد متر می باشد و باید به ازای هر صد متر از یک سوییچ دیگر برای تقویت یک یا چند دوربین استفاده کرد .

معمولا برای تغذیه این دوربین ها نیاز به کابل برق جدا نیست و این دوربین ها توسط قابلیت پی او یی با همان کابل شبکه روشن میشوند.
دوربین های تحت شبکه دارای کیفیت بالا بین ۱ تا ۱۲ مگاپیکسل جهت تصویر برداری در محیط های مختلف استفاده میشوند .
دوربین های ایپی به عنوان چشم یک سیستم مداربسته عمل میکند و تصاویر توسط دوربین های تحت شبکه تصویر برداری شده و جهت ضبط به دستگاه ذخیره ساز ارسال میشوند.

قسمت های مختلف دوربین مداربسته

در این مقاله میخواهیم اجزای سازنده دوربین مدار بسته تحت شبکه رو به شما معرفی کنیم

۱- کیس دوربین

کیس دوربین یا به اصطلاح بدنه دوربین مداربسته که بستگی به نیاز در انواع مختلفی ساخته میشود که معمولا در ۲ نوع سقفی و پایه دار ساخته میشود .
دوربین های سقفی( دام ) : معمولا برای فضا های داخلی استفاده میشود که دور از نور افتاب و گرد و غبار و باران هستند ومعمولا از جنس پلاستیک یا فایبر گلاس ساخته میشوند و به خاطر جنس بدنه از قیمت کمتری برخوردار میباشد ولی گاهی اوقات هم از فلز یا المینیوم خشک ساخته میشوند که مناسب برای محیط های بیرونی میباشد .

دوربین های دیواری ( بولت ) : معمولا برای فضا های بیرونی استفاده میشود که زیر باران و گرد و غبار و افتاب هستند و معمولا از جنس فلز یا المینیوم خشک ساخته میشوند و به خاطر جنس بدنه و اندازه نسبتا بزرگ تر قیمت بالاتری نصبت به دوربین های سقفی دارند ولی گاهی اوقات هم از پلاستیک یا فایبر گلاس ساخته میشوند برای محیط های داخلی نظیر سوله ها و کارخانه جات که سقف های بلندی دارن و کارفرما مجبور است که دوربین رو در ارتفاع پایین تر نصب کند.

۲- پایه دوربین

در حال حاظر بیشتر شرکت ها دوربین ها رو به صورت پایه سرخود تولید میکنند و پایه رو هم از جنس بدنه تولید میکنند.

۳- کابل دوربین

کابل دوربین وظیفه ارتباط برق و تصویر به برد را دارد که معمولا در اندازه های مختلف بین ۲۰ تا ۴۰ سانتی متر تولید میشوند که بستگی به نوع دوربین متفاوت است .
برای دوربین های اچ دی کابل کوکسیال استفاده میشود که دارای ۴ رشته است که دارای ۲ رشته برق و ۲ رشته تصویر و برای دوربین های تحت شبکه کابل کت سیکس استفاده میشود که دارای ۸ رشته شامل ۴ رشته دیتا و ۴ رشته برق است که نوع کابل دوربین و مرغوبیت کابل تاثیر زیادی در تصویر نهایی میگذارد .

۴- برد دوربین

برد دوربین مهم ترین و با ارزش ترین قسمت تشکیل دهنده است که از قیمت بالایی نصبت به بقیه قطعات دارد .
نوری که از طریق لنز وارد دوربین میشود باید توسط سنسور هایی تبدیل به کد های دیجیتال شود تا از نظر وسایل الکترونیکی قابل درک باشد این وظیفه به عهده سنسور موجود در برد دوربین است به این شکل که صفحات حساس به نور دریافتی تغییرات ولتاژ محسوسی در مدار دوربین ایجاد خواهند کرد .

این تغییرات ولتاژ در برد هوشمند دوربین به داده های دیجیتال معنا دار تبدیل میشوند در نهایت برد پس از انجام یک فرایند پیچیده نرم افزاری و سخت افزاری مجموعه داده ها را از طریق پورت یا همان درگاه به بیرون از دوربین انتقال خواهد داد .

برد دوربین های مداربسته در حالت کلی از ۲ دسته تشکیل شده اند دوربین های اچ دی و تحت شبکه که هر کدام را به طور مجزا توضیح خواهیم داد
برد دوربین های اچ دی از قیمت کمتری نصبت به دوربین های تحت شبکه برخوردار است .

شباهت دوربین های HD و آنالوگ

در حالت کلی سیستم دوربین های اچ دی همانند دوربین های انالوگ میباشد با این تفاوت که از وضوح تصویر بالاتری برخوردار هستند و فقط وظیفه دریافت تصاویر از لنز را دارند و تبدیل انها به به اعداد صفر و یک و انتقال به دستگاه دی وی ار برای پردازش تصویر را داشته و داخل دوربین هیچگونه سی پی یو جهت پردازش تصویر وجود ندارد که همین امر باعث شده که اختلاف قیمت چشم گیری بین این ۲ مدل برد بیوفتد.

برد دوربین های تحت شبکه قیمت ۲ تا ۳ برابری نصبت به اچ دی ها داشته و سیستم کارکرد انها به این صورت بوده که تصویر رو از روی لنز دریافت کرده و به سی پی یو منتقل میکند و سی پی یو وظیفه پردازش تصاویر رو داشته و بعد از پردازش در قالب یک ایپی ادرس به یرتکل های شبکه تبدیل کرده که از طریق کابل شبکه قابل انتقال میباشد و میتوان از تصویر دوربین های تحت شبکه استفاده های گوناگون کرد که معمولا بیشتر برد های دوربین های تحت شبکه قابلیت ساپورت رم را داشته و میتوان تصاویر را داخل دوربین ضبط کرد.

گاهی اوقات میتوان تصاویر را بر روی سیستم کامپیوتر یا لب تاب یا سرور ضبط کرد و هم میتوان تصاویر رو با انتن های وایرلس و یا فیبر نوری به کیلومتر ها دور تر منتقل کرد که این مزایای دوربین های تحت شبکه باعث شده که از محبوبیت و قیمت بالایی برخوردار باشد .

درگاه های دوربین موجود بین اجزای سازنده دوربین مدار بسته تحت شبکه به دو قسمت تقسیم میشوند

دسته ای برای دریافت برق و به اصطلاح تغذیه الکتریکی دوربین کاربرد دارند به این شکل که بدون ورود برق از طریق ان ها عملکرد دوربین ممکن نیست
اما دسته دیگر درگاه های اطلاعاتی هستند که درگاه های اطلاعاتی در کناره مخابره کد های تصویر به بیرون از ان دستور های صادره از دستگاه را به دوربین منتقل میکند که شامل دستوراتی صادره از دستگاه دی وی ار را به دوربین منتقل خواهد کرد که دستوراتی شامل حرکت لنز . فوکوس یا چرخش زاویه دید
درگاه های دوربین تحت شبکه از نظر ساختاری هم میتوانند بسته به نوع مدار دوربین انواع مختلفی داشته باشند و از کابل های متفاوتی استفاده کنند

یک شبکه در ساختار کلی دوربین مداربسته شباهت زیادی به اعصاب در بدن انسان را دارد و چون ارتباط بین گیرنده و تصویر یعنی دوربین و مغز مدار دستگاه را برقرار خواهد کرد و واضح هست که کیفیت مدار بر عملکرد دوربین تا چه حد موثر است چون حتی در صورت عملکرد عالی دو بخش دیگر اگر ارتباط مناسب نباشد در عمل تصویر مناسبی نخواهیم داشت
نحوه برقراری ارتباط بین دوربین ها و دستگاه به ۲ شکل متفاوت است بیسیم و با سیم
در حالت با سیم که واضح است سیم ها با کدها و گونه هایی خاص بسته به نوع و مدل مدار. اطلاعات و برق را در طول مدارپخش خواهد کرد.

تفاوت مدل بی سیم در ویژگی ها

ولی در مدل بی سیم فرق دارد برای استفاده از یک مدار بی سیم به فرستنده و گیرنده و بستر بیسیم نیاز داریم فرستنده و گیرنده دوربین و دستگاه که از شبکه وای فای برای ارتباط استفاده خواهند کرد که هر کدام سرعت ها و گونه های متفاوتی دارند که هر کدام فرستنده و گیرنده مجزایی دارند اما بستر لازم برای ارتباط این دو سیستم توسط یک شبکه محلی وای فای یا همان مودم ممکن خواهد بود که این شبکه وای فای که به کمک یک مودم برقرار خواهد شد به طرفین در ارتباط امکان جابجایی اطلاعات با سرعت بالا را خواهد داد که در این روش کیفیت قطعات اهمیت بالایی دارد و بی کیفیتی دچار نویز و پارازیت میشود.

۵- لنز دوربین

یکی دیگر از اجزای مهم تشکیل دهنده لنز دوربین هست لنز نقطه اغازین دریافت تصویر در بین اجزای تشکیل دهنده دوربین به حساب می اید که هر جسمی نوری از خود بازتاب میکند و این همان عاملی است که بتوانیم که ان جسم را به شکلی که هست ببینیم
اجسام همه منبع نور نیستند و اکثرا نور دریافتی را بازتاب خواهند کرد در دوربین وظیفه دریافت نور از اجسام به عهده لنز است.
لنز انواع مختلفی دارند و مشخصات زیادی در مورد انها مطرح است از فاصله کنونی . توانایی دریافت نور و زاویه پوشش تا توانایی تحرک در تنظیم دیافراگم و سرعت شاتر که همه باعث میشود تا به دوربین ها دارای تفاوت هایی نصبت به هم باشند .

که در نوع اچ دی یا تحت شبکه فرقی نمیکند ولی ۳۰ درصد وضوح تصویر دوربین مربوط به لنز میشود که بستگی به مگاپیکسل دوربین تعیین میشود که از ۱ مگاپیکسل تا ۱۲ مگاپیکسل در انواع مختلفی تولید میشود
که به تازگی کمپانی های معروف دنیا نظیر هایک ویژن و داهوا موفق به تولید لنز هایی با قابلیت لوکس نوری پایین شده اند که قادر هستند در کمترین نور تصویر رنگی نشان دهد . در حال حاظر کمترین لوکس نوری لنز مربوط به دوربین های کالر ویو هایک ویژن است که قادر هست با لوکس نوری ۰۰۰٫۵ تصویر رنگی نشان دهد. قادر هستند در شب با نور ماه تصویری رنگی نشان دهند.

6- دید در شب دوربین

۶- دید در شب دوربین

۹۰ درصد دوربین هایی که در حال حاضر تولید میشوند مجهز به ال ای دی های مادون قرمز میباشند که میتوانند در تاریکی مطلق تصویری با وضوح اما به صورت سیاه و سفید نمایش دهند و ۱۰ درصد انها مجهز به نور سفید یا زرد هستند که در تاریکی روشن میشوند و میتوانند تصویری رنگی نمایش دهند که البته دوربین باید از نوع استار لایت یا کالر ویو باشد که بتواند با کمترین نور تصویر رنگی نشان دهد. شما در حال مطالعه مقاله اجزای سازنده دوربین مدار بسته تحت شبکه هستید.

وارد کننده قطعات دوربین مدار بسته

در حال حاضر شرکت های بزرگی در زمینه واردات دوربین مداربسته فعالیت داشته که هر کدام برندهای متفاوتی را وارد میکنند و عمده دوربین های مداربسته به صورت بدون نام یا نو نیم وارد ایران می شوند و در داخل ایران برند سازی می شود و معمولا هر شرکتی برند یا مارک منحصر به فرد خود را دارند .
برند های معروفی نظیر: هایک ویژن . داهوا . سونی . سامسونگ . یونی ویو . هایلوک . بوش . پاناسونیک هم توسط شرکت هایی که نمایندگی و خدمات پس از فروش معتبری دارند وارد میشوند .

قطعات مورد نیاز برای نصب دوربین مداربسته

نصب دوربین مداربسته همانند مابقی شغل های فنی نیاز به وسایلی برای نصب دارد و همچنین افراد متخصص که توانایی فنی و علم و تخصص این کار را داشته باشند.
وسایل مورد نیاز برای نصب دوربین مدار بسته : دلر هیلتی . دلر شارژی . سیم چین . انبر دست . دم باریک . پیچ گوشتی . چکش . اچار سوکت زن . اچار کیستون . پیچ . لورپلاک . سوکت . مته .سیم سیار . نردبان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *